Tijd, een van ons meest kostbare bezittingen. Tijdmanagement oftewel timemanagement is een populaire cursus en coachingsvraag. We lijken maar geen vat te krijgen op hoe wij omgaan met ons tijd.
In deze blog lees je 5 tips, waarmee je aan de slag kan met jouw timemanagement. We focussen in deze blog niet op praktische tips of bepaalde tools. Omdat hier vaak de focus op ligt en toch blijft het probleem met timemanagement bestaan.
Dit omdat er niet verder gekeken wordt naar mogelijke onderliggende oorzaken van het mismanagen van jouw tijd. Onze blog focust zich juist op deze mogelijke onderliggende gewoontes/ oorzaken.
Wanneer jij jezelf in een of meerdere tips, weet je precies waar je aan kunt gaan werken.
Timemanagement tip 1: Goed slapen, goed eten, goed voor je lichaam en geest zorgen.
Heb je ooit weleens gemerkt, dat je vrij snel afgeleid wordt en je slecht kan focussen wanneer je honger of slaap hebt?
Langdurig slecht en te weinig slapen heeft een grote invloed op onze gezondheid, gemoedstoestand en dagelijks functioneren. Dit belemmert ons ook in het maken van de juiste keuzes, het stellen van de juiste prioriteiten en in hoe wij omgaan met praktisch alles wat op ons pad komt.
Goed omgaan met ons tijd heeft vooral ook met onze gewoontes en keuzes te maken. Door goed voor onszelf te zorgen, creëren we gezonde patronen en een heldere geest om de juiste beslissingen ten aan zien van ons tijd te maken.
Timemanagement tip 2: prioriteiten stellen.
Niet de juiste prioriteiten stellen is een veelvoorkomend achterliggende probleem bij timemanagement. Vaak hebben we een onrealistisch lange to-do lijst en willen we anderen en onszelf niet teleurstellen.
Die to-do lijst wordt niet kleiner en uiteindelijk ga je vaak aan de slag met de vragen en taken van degenen, die de hardste roepen.
Door zelf de regie te nemen over welke taken, echt belangrijk zijn. Maar ook door deadlines te hanteren, kun je meer controle uit oefenen op hoe jij je tijd in deelt.
Bedenk ook dat je niet iedereen tegelijkertijd kan helpen en tevreden kan stellen. Een to do lijst met meer dan 3 grote en belangrijke taken op een dag is niet haalbaar.
Plan daarom realistisch en communiceer dit ook duidelijk met anderen, om misverstanden te voorkomen en verwachtingen te managen.
Timemanagement tip 3: om hulp vragen/ delegeren.
Vaak komen we in tijdnood omdat we alles (soms onnodig) zelf willen doen. Een veelvoorkomend belemmerende overtuiging is dat wij denken dat wij geen hulp mogen vragen. Of alles zelf moeten doen. Terwijl vaak er genoeg mensen zijn, die kunnen helpen of bepaalde taken over kunnen nemen.
Door te delegeren of hulp te vragen, creëer je tijd en ruimte voor jezelf. Hierdoor kan jij je richten op de zaken, die alleen jij kunt uitvoeren en/of goed in bent.
Timemanagement tip 4: Meer Zelfbeheersing/ discipline.
Als we heel eerlijk met onszelf zijn, loopt het ook weleens spaak met onze timemanagement door een gebrek aan zelfbeheersing en discipline.
We besteden soms teveel tijd aan bepaalde taken of activiteiten, waardoor onze planning in de soep loopt. Door te werken aan meer discipline en zelfbeheersing, kunnen wij dit soort momenten vermijden.
Timemanagement tip 5: Ruim tijd in voor onverwachte of onvoorziene zaken/activiteiten.
Soms is onze planning zo strak, dat er geen ruimte is voor onvoorziene gebeurtenissen. Wanneer deze wel plaats vinden dan ontstaat er stress en is er geen sprake meer van een goede timemanagement.
Door in je agenda ruimte vrij te houden om je bezig te houden met onvoorziene zaken, houdt je altijd tijd over. Je agenda vol plannen heeft vaak verschillende redenen.
Misschien moet je om financiële redenen veel werken, heb je het idee dat je agenda vol moet zijn om productie of je doelen te halen of heb je geen grip op je werk en privé balans.
Het is altijd goed om de achterliggende redenen hiervan te onderzoeken en bewuste keuzes te maken ter verandering van de patronen en gewoontes, die je nu hebt.
Want nogmaals: tijd is een van ons kostbare bezittingen. Geld kun je verliezen en terugverdienen. Tijd geef je maar een keer uit en is niet meer terug te winnen!